بنیاد حقوقی سخن آرا

دفتر مرکزی: تهران، شهرک غرب

شعبه کرج: فلکه اول گوهردشت

مواردی که در این مطلب می‌خوانید

دعاوی شرکتی و بورسی

ارتباط مستقیم با مشاور و وکیل متخصص

نگران نباشید، موسسه حقوقی سخن آرا در کنار شماست
دعاوی شرکتی و بورسی
دعاوی شرکتی و بورسی

وکیل شرکتی و بورسی

از آنجا که مطابق قانون، شرکت دارای شخصیت حقوقی مستقل از اعضاء خود می باشد، بنابراین همانند هر شخص حقیقی، می تواند طرف دعوا قرار گیرد یا اقدام به طرح دعاوی مرتبط به امور شرکتی و بورسی به صورت حقوقی و کیفری، علیه شخصی دیگر، اعم از حقیقی یا حقوقی نماید.

از سوی دیگر، تخصصی شدن دعاوی و جریانات حاکم بر دعاوی بورس در طی سالیان اخیر موجب شد که بسیاری از سهامداران به دنبال روش هایی برای دعاوی بورس و شکایت از ذینفعان بازار سرمایه، باشند.

اگر می خواهید اطلاعات کاملی در رابطه با دعاوی شرکت ها و امور راجع به بورس و نحوه رسیدگی به آنها و مرجع رسیدگی به چنین دعواهایی را بدست آورید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دعاوی شرکت های حقوقی و بازار بورس و سرمایه که امروزه به دغدغه های اصلی سرمایه گذاران تبدیل شده موجب شد تا مؤسسه بزرگ‌ حقوقی سخن آرا، تیم زبده و تخصصی خود را گرد هم آورد تا به عنوان حرفه ای و تخصصی ترین مؤسسه در این زمینه گام بردارد.

شرکت های حقوقی در بازه زمانی خاص متحمل ضرر و زیان حاصل از دعاوی مطروحه در محاکم شدند و منشاء آن را در قوانین و مقررات جدید یافتند. از این رو مدیران سرمایه تصمیم گرفتند که برای امور حقوقی و کیفری از اشخاص متبحر در این زمینه بهره بگیرند.

شخص متبحر در این زمینه شامل چه اشخاصی می شود؟

وکیل این دعاوی باید چه ویژگی هایی را دارا باشد؟

سوال مهم تر اینکه وظایف وکیل در خصوص دعاوی شرکتی و بورسی شامل چه مواردی می باشد؟

و سوالات متعددی که تیم تخصصی ما با بهره مندی از بهترین و برترین وکلا و قضات بازنشسته در مؤسسه حقوقی سخن آرا به آن پاسخ دادند.

وکیل در دعاوی شرکتی و بورسی:

شرکت ها و در واقع تجار به معنای واقعی کلمه طبق ماده ۲ قانون تجارت مشخص و تعریف شده اند. دعاوی شرکت ها را می­توان به صورت کلی به دعاوی بین سهام داران، شرکا و صاحبان سرمایه و دعاوی اشخاص ثالث اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی علیه شرکت و حتی برعکس تقسیم بندی نمود.

دسته اول بیشتر در زمینه دعاوی شرکت یا شرکا علیه مدیران در صورت تخلف از وظایف و مسئولیت های قانونی یا در خصوص معاملات مدیران با شرکت قابل تصور است، دعاوی مربوط به ابطال تصمیمات مجامع یا هیأت مدیره، دعاوی مربوط به انحلال شرکت، دعاوی ذینفعان علیه شرکت در خصوص تقلیل اجباری سرمایه و خصوصاً دعاوی ورشکستگی شرکت مطرح می گردد.

 دسته دوم دعاوی ناشی از قراردادهای شرکت، مطالبه وجوه از شرکت، تقاضای انجام تعهدات قراردادی و… را در بر میگیرد. در همین تقسیم بندی ممکن است شخص ثالث، مدعی قراردادی شود که مدیرعامل شرکت با وی منعقد کرده و خارج از حدود اختیارات وی بوده به نوعی که اساسنامه شرکت خلاف آن را ذکر نموده است.

مواردی نیز وجود دارد که امور شرکت در واقع ماهیت کیفری به خود می­گیرد. در این موارد رسیدگی به شکایات در صلاحیت مراجع کیفری است و بر اساس قانون مجازات اسلامی یا سایر قوانینی که در این خصوص وجود دارد (قوانین خاص) رسیدگی به عمل خواهد آمد.

بنابراین شخص متبحر در امور حقوقی و کیفری؛ شخصی است که علاوه بر تسلط روی موازین حاکم بر این امور، تجربه عملی در همه موضوعات را داشته باشد. چناچه خواهیم گفت بسیاری از دعاوی نیازی به طرح در محاکم را ندارند.در واقع وکیل موفق در پرونده های این چنین، وکیلی است که تمام رویه های قضایی و عرف محاکم را در سیطره خود داشته باشد.

موضوع دعاوی تجارت بین الملل، عنوانی آشنا در بین بازرگانان است که تیم حقوقی مؤسسه سخن ‌آرا در تمامی دعاوی مطروحه از این حیث آماده برای دفاع و حتی جلوگیری از ضرر و زیان تجار می­باشد.

طرح های صنعتی نیز از مصادیق دعاوی شرکت ها بوده که اکنون شاهد دزدیده شدن طرح ها یا حتی سوء استفاده­هایی بر علیه مدیران این طرح ها هستیم. گاهاً چنین طرح هایی به دلیل حائز اهمیت بودنشان در سطح‌ بین الملل حاوی شدیدترین امنیت ها قرار گرفته اند ولی به دلیل عدم رعایت قراردادهای فروش یا عدم توانایی وکیل شرکت در دفاع صحیح، موجب تحمیل ضرر و زیان شدیدی به مدیران شده اند.

در کنار مصادیق ذکر شده از شرکت، بازار بورس و سرمایه که از دعاوی جدید در محاکم از آن یاد می­شود اکنون به زیر ذره بین حقوق دانان راه یافته است.

آن چنان که در شعب مختلف محاکم از عنوان هایی مانند کلاهبرداری بورسی، ارجاع به هیئت داوری بورس، تخلف کارکنان بورس و… به گوش می­رسد. اما رسیدگی به این مقوله از پیچدگی بیشتری برخوردار است به نحوی که آن را در عنوانی مجزا بررسی مینماییم.

وکیل بورسی-دعاوی بورسی:

بسیاری از افراد عنوان وکیل بورسی را فقط دفاع از حق در محاکم دادگستری میدانند در صورتی که م مؤسسه حقوقی سخن آرا با تیم تخصصی در زمینه رسیدگی به پرونده های شرکتی و بورسی و دارا بودن بهترین وکلا در کرج و تهران آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.

همچنین این مؤسسه در راستای حفظ سرمایه و مانعی برای از دست رفتن آن در بازار بورس قدم بر میدارد.

چگونگی این امر‌ به پیشینه این بازار و چگونگی کار افراد با آن باز می­گردد. عده کثیری اعم از کسانی که شغل آنان ایجاب می­نمود یا آن دسته افرادی که به دنبال سرمایه گذاری مطمئن بودند وارد بازار بورس شدند. اما به دلیل عدم اطلاع از ضوابط و خلأ های قانونی که راه را برای سوء استفاده گران و کلاهبرداران یا حتی سارقان باز گذاشته بود، در حیله و نیرنگ‌ آنان دچار شده و سرمایه خود را از دست می­دادند.

وکلا و قضات بازنشسته ما عناوین این دسته را شناسایی و به تبیین آن پرداخته اند به نحوی که در ابتدا مفهوم دعاوی بورسی سپس به کلاهبرداری بورسی و سایر دعاوی مرتبط مانند تخلف کارگزار بورس خواهیم پرداخت.

دعاوی بورسی:

اختلافات بین کارگزاران، بازار گردانان، معامله گردان و… ابتدا در کانون ها توسط هیأت داوری رسیدگی می شود. رجوع به کانون اجباری است و چنانچه اصحاب دعوا بدون طی فرآیند سازش به هیات داوری مرجعه کنند، دعوا مذکور مسموع نخواهد بود و همچنین طبق ماده ۱۵ قانون توسعه ابزارها و ‌نهادهای مالی جدید، رسیدگی به دعاوی سود سهام نیز در صلاحیت کمیته سازش کانون کارگزاران و سپس هیئت داوری سازمان بورس است. اما قانون، ثبت شکوائیه را در دادسرا و دادگاه های جزایی را منع ننموده است. همانطور که دیده میشود در صورت کلاهبرداری بورسی باید به دادسرا مراجعه و شکایت خود را مطرح نمود.

از مصادیق دعاوی و شکایت های کیفری این بازار،کلاهبرداری در بورس با استفاده از شبکه های اجتماعی می باشد.کلاهبرداران با سوءاستفاده از عدم آگاهی یا هیجانات افراد تازه کار به دنبال یک سری مقاصد برنامه ریزی شده و با ادعای حرفه ایی بودن، جهت کلاهبرداری، سیگنال هایی را در محیط مجازی قرار می­دهند و آن افراد با عمل به این سیگنال های خرید و فروش آنها را به سوی هدفشان سوق می­دهند.

استفاده از روش پامپ و دامپ برای دستکاری در قیمت سهام ها از روش های کلاهبرداری بورسی است که عموماً توسط مراکز و شرکت ها انجام می­شود. این اشخاص ابتدا سهامی که مدنظر است را با قیمت های بسیار بالا خریداری و روی آن خبرهایی را برای جذب مردم اعمال می­کنند، سپس با شناخته شدن و هجوم مردم برای خرید سهام مورد نظر و بالا رفتن قیمت آن، کلاهبرداران سهم خود را در بالاترین قیمت فروخته و سود می­برند. در این حالت مردم هستند که سهام آنها به صورت ناگهانی سقوط کرده و دچار ضرر میشوند. همانطور که در نگاه اول پیداست همه چیز قانونی صورت پذیرفته در حالی که تیم تخصصی مؤسسه حقوقی سخن آرا با راهکارهای قانونی حق موکلین خود را از محاکم صلاحیت دار بازستانده است.

سبدگردان‌ها طبق قانون بازار اوراق بهادار شخصیت‌های حقوقی هستند در جهت مدیریت دارایی اشخاص، با استفاده از مشاوران متخصص، که با سرمایه گذاران قراردادهای مشخصی منعقد می­کنند و در راستای این قراردادها به خرید و فروش یا حفظ و نگهداری سهام و اوراق بهادار می­پردازند. اشخاص حقوقی که می­خواهند در قالب سبدگردان فعالیت کنند باید مجوزهای لازم را از سازمان بورس دریافت دارند و چه بسیار کلاهبرداری هایی که در این زمینه و با ارائه مجوز واهی، افراد را به دام خود می اندازند.

ساختن حساب های غیرواقعی یا حتی استفاده از اطلاعات شخصی افراد دو موردی هستند که کلاهبرداران بورسی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می­کنند.

مؤسسه حقوقی سخن آرا با تیم تخصصی در زمینه رسیدگی به پرونده های شرکتی و بورسی و دارا بودن بهترین وکلا در کرج و تهران آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد.

عنوان دعاوی مرتبط:

نگاهی به قوانین حاکم:

قوانین دربردارنده موضوعات ذکر شده؛ قانون تجارت، قانون ثبت اختراعات، قانون قراردادهای تجاری و همچنین بین المللی، مستندات قانون مالکیت فکری، قانون بازار اوراق بهادار، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی، قانون ارتقاء نظام اداری و مقابله با فساد و قانون مبارزه با پولشویی می­باشد.

لازم به ذکر است رای وحدت رویه دیوان عالی کشور و به طور کلی دستور العمل اجرایی معاملات بر خط اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار و فرا بورس ایران جزء مستندات و مستدلات وکلا در محاکم و کانون های مورد بحث قرار می­گیرند.

‫5/5 ‫(1 نظر)

همین حالا تماس بگیرید

سخن آرا با بهترین وکلای متخصص در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد

سایر مطالب حقوقی

سلام چطور میتونم کمکتون کنم ؟