بنیاد حقوقی سخن آرا

دفتر مرکزی: تهران، شهرک غرب

شعبه کرج: فلکه اول گوهردشت

مواردی که در این مطلب می‌خوانید

استرداد لاشه چک

ارتباط مستقیم با مشاور و وکیل متخصص

نگران نباشید، موسسه حقوقی سخن آرا در کنار شماست
استرداد لاشه چک

دعوای استرداد لاشه چک زمانی مطرح می گردد که شخص مدعی است که وجه چک را پرداخت کرده است ولی چک هنوز در دست دارنده چک است. در مواردی که چک برای انجام قراردادی تحویل دارنده آن می گردد ولی به هر دلیلی قرارداد منجر به انجام کار نمی شود و صادر کننده چک قصد دارد چک را پس بگیرد. همچنین ممکن است چک به عنوان ضمانت یا امانت تحویل داده شده باشد و شخص دارنده از استرداد آن خودداری نماید.

ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی بیان می دارد: «در صورتی که حق یا دینی بر عهده کسی ثابت شد، اصل بر بقای آن است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود» از این ماده می توان نتیجه گرفت که وجود چک در دست شخص دارنده نشان دهنده این اصل که پرداخت صورت نگرفته و صادر کننده چک مدیون است، لذا برای اثبات پرداخت دین نیاز است که مدارکی دال بر پرداخت چک یا مدارکی که نشان دهد دارنده مستحق دریافت وجه چک نیست ارائه گردد. این مدارک می تواند شامل رسید پرداخت وجه یا فسخ نامه قرارداد کاری باشد.

از آنجایی که امروزه چک به عنوان مهمترین سند تجاری محسوب می گردد و طرح دعوی در خصوص چک نیازمند آشنایی کامل به قوانین مربوط به آن است، بنیاد حقوقی سخن آرا با کادری متخصص و مجرب و با بهره­مندی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری، آماده ارائه خدمات و مشاوره حقوقی در کرج و تهران می باشد. 

برگشت لاشه چک

مرجع صالح به رسیدگی

دعوای استرداد لاشه چک بر اساس نظریه مشورتی سال ۱۳۹۹  یک دعوای غیرمالی است و هنگام ثبت دادخواست هزینه پرداختی بر اساس دعاوی غیرمالی است و مبلغ چک تاثیری در هزینه ها ندارد. و دادگاه محل اقامت خوانده صالح به رسیدگی می باشد.

برای طرح این دعوا ارسال اظهارنامه ضروری نیست ولی در مواردی می توان با ارسال اظهارنامه چک را دریافت کرد و نیازی به طرح دعوا نباشد.

نکته حایز اهمیت در خصوص اجرای حکم استرداد لاشه چک این است که پس از صدور حکم قطعی مبنی بر الزام طرف مقابل به استرداد لاشه چک، اگر دارنده چک را مسترد ننماید و حکم را اجرا نکند، دادگاه از چک مذکور رفع اثر می نماید.

نمونه دادخواست استرداد لاشه چک

خواهان: (مشخصات صادرکننده چک)

خوانده: (مشخصات حامل چک یا فردی که چک در نزد او می باشد)

خواسته: استرداد لاشه چک شماره ——– به مبلغ ———

دلایل: شهادت شهود، پیش فاکتور (سایر مدارک در جهت اثبات ادعا)

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

احتراما به استحضار عالی می رساند به موجب ذیل پیش فاکتور شماره ——- مورخ ——– مبلغ ——— ریال طی یک فقره چک به شماره ——– عهده بانک —— از حساب جاری بنده بابت پیش فاکتور مذکور تحویل خوانده محترم گردید. با توجه به اینکه پیش فاکتور مذکور منجر به تحویل کالا نگردیده و در حضور شهود ابطال شده است و مقرر گردید چک مذکور به بنده مسترد گردد. علی رغم ارسال اظهارنامه خوانده محترم از استرداد آن اجتناب نموده است.

علی هذا با عنایت به مطالب معروض تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر استرداد چک شماره —— مورد استدعاست.

4/5 - (7 امتیاز)

همین حالا تماس بگیرید

سخن آرا با بهترین وکلای متخصص در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب حقوقی

سلام چطور میتونم کمکتون کنم ؟