بنیاد حقوقی سخن آرا

دفتر مرکزی: تهران، شهرک غرب

شعبه کرج: فلکه اول گوهردشت

مواردی که در این مطلب می‌خوانید

نحوه نگارش وصیت نامه

ارتباط مستقیم با مشاور و وکیل متخصص

نگران نباشید، موسسه حقوقی سخن آرا در کنار شماست
نحوه نگارش وصیت نامه

در این مقاله از سخن آرا در مورد انواع و نحوه نگارش وصیت نامه صحبت میکنیم.

تمامی افراد ممکن است در طول زندگی نتوانند برخی امور را به سر انجام برسانند یا اینکه بخواهند اموالی را بعد از مرگ به دیگری منتقل نمایند در این خصوص از قدیم الایام نوشته ای تحت عنوان “وصیت نامه” وجود داشته تا شخص بتواند برای بعد از مرگ درخواست هایی را به اشخاص و وراث خود مطرح نماید. لازم به توضیح است که مطابق قوانین و شرع ، وصیت کننده( موصی) صرفا تا یک سوم از اموال خود را می تواند تحت عنوان وصیت به دیگری منتقل نماید و بیش از آن با رضایت وراث قابل انتقال خواهد بود. مطابق قوانین و مقررات موجود وصیت نامه در عناوین مختلفی مطرح می گردد که در ذیل بدان اشاره خواهیم نمود:

وصیت نامه

اول- انواع و نحوه نگارش وصیت نامه از منظر قانون مدنی:

مطابق ماده ۸۲۵ قانون مدنی وصیت به دو نوع تقسیم می شود:وصیت تملیکی و وصیت عهدی. ماده ۸۲۶ نیز به تعریف این دو نوع وصیت پرداخته است براین اساس: وصیت تملیکی عبارت است از اینکه کسی عین یا منفعتی را از مال خود برای زمان بعد از فوتش به دیگری مجانا تملیک کند.وصیت عهدی عبارت است از اینکه شخصی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مأمور می نماید.
بازی گردان وصیت نامه عبارتند از :
1)شخصی که وصیت می کند موصی
2) شخص یا اشخاصی که وصیت تملیکی به نفع آنان است موصی له ،موردی که نسبت به آن وصیت صورت گرفته موصی به و کسی که به موجب وصیت عهدی مأمور انجام امور مربوط به یک سوم مال موصی یا فرزند صغیر او شده،وصی نام دارد.
در خصوص وصیت تملیکی،موصی تنها می تواند یک سوم از عین یا منفعت اموالش را در زمان بعد از مرگش به دیگران منتقل کند و در وصیت عهدی،شخص وصی مأمور می شود تا نسبت به یک سوم اموال مورد وصیت اقداماتی که موصی در حدود وصیت به او واگذار کرده انجام دهد.

دوم-انواع و نحوه نگارش وصیت نامه از منظر قانون امور حسبی:


بر اساس قانون امور حسبی ایران نیز وصیت نامه به چهار نوع تقسیم بندی گردیده است:
1- وصیت نامه خود نوشت: وصیت نامه ای است که توسط شخص موصی تنظیم می گردد و مطابق ماده 278 قانون امور حسبی وصیت نامه خود نوشت در صورتی معتبر است که تمام آن به خط موصی نوشته شده و دارای تاریخ روز،ماه و سال به خط موصی بوده و به امضای او رسیده باشد.
2- وصیت نامه رسمی: وصیت نامه ای که شخص موصی می بایست به دفتر اسناد رسمی مراجعه و اقدام به تنظیم آن نماید. ماده 277 قانون امور حسبی در این خصوص مقرر داشته: (( ترتیب تنظیم وصیت نامه رسمی و اعتبار آن به طوری است که برای اسناد تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی مقرر است)).
3- وصیت نامه سری: مطابق ماده 279 قانون امور حسبی، وصیت نامه سرّی ممکن است به خط موصی یا به خط دیگری باشد ولی در هرصورت باید به امضای موصی برسد و به ترتیبی که برای امانت اسناد در قانون ثبت اسناد مقرر گردیده در اداره ثبت اقامتگاه موصی یا محل دیگری که در آیین نامه وزرات دادگستری معین می گردد امانت گذارده می شود. بنابر این می توان گفت که وصیت نامه سری ترکیبی از وصیت نامه عادی و رسمی است و صرفا می بایست امضا موصی در آن درج گردد لذا اگر متن وصیت نامه را شخص دیگری نوشته و امضا موصی ذیل آن باشد وصیت نامه معتبر خواهد بود.
4- وصیت نامه غیر عادی یا اضطراری: این نوع وصیت نامه در مواردی کابرد دارد که شخص قادر به نوشتن هیچکدام از موارد سه گانه وصیت نامه نباشد. این نوع وصیت نامه خود مجددا به چهار نوع تقسیم بندی گردیده:وصیت در مواقع خطر مرگ فوری، وصیت نامه نظامی، وصیت در مواقع شیوع بیماری مسری، وصیت در هنگام سفر دریایی.

پیر مرد در حال نگارش وصیت نامه

نکات کلیدی وصیت نامه:

  • موصی ذیل وصیت نامه را امضا نموده و در صورت خود نوشت بودن وصیت نامه، حتما آن را به خط خود بنویسد و خود تاریخ تنظیم آن را درج نماید.
  • موصی باید نسبت به اموال خود وصیت نماید و چنانچه نسبت به اموال دیگری وصیت نماید، وصیت نامه فاقد اثر خواهد بود.
  • موصی در هنگام نوشتن وصیت نامه باید از اهلیت قانونی برای انجام معاملات برخوردار باشد.
  • وصیت مردد و مجهول صحیح نیست و نباید در وصیت نامه ابهامی وجود داشته باشد.
  • موصی نباید به امور غیر مشروع وصیت نماید، و نمی تواند شخصی را از ارث محروم کند زیرا چنین وصیت قابلیت اجرا نخواهد داشت.

جهت مشاوره و یا پاسخگویی به شما عزیزان می توانید با شماره 09193543840 تماس بگیرید. کارشناسان ما منتظر شنیدن صدای شما عزیزان هستند.

نوشته شده توسط: وکیل امید رجبلو

5/5 - (2 امتیاز)

همین حالا تماس بگیرید

سخن آرا با بهترین وکلای متخصص در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب حقوقی

سلام چطور میتونم کمکتون کنم ؟