بنیاد حقوقی سخن آرا

دفتر مرکزی: تهران، شهرک غرب

شعبه کرج: فلکه اول گوهردشت

مواردی که در این مطلب می‌خوانید

تکلیف کارفرما به پرداخت عیدی و سنوات آخر سال

ارتباط مستقیم با مشاور و وکیل متخصص

نگران نباشید، موسسه حقوقی سخن آرا در کنار شماست
تکلیف کارفرما به پرداخت عیدی و سنوات آخر سال

بیمه شدگان محترم اطلاع داشته باشند که قانونگذار، کارفرمای ایشان را موظف ساخته است تا به ازاء هر سال کارکرد، معادل یک ماه بر اساس آخرین حقوق را به ایشان به عنوان مزایای پایان سال (سنوات) پرداخت کند.

از آنجایی که حل مشکلات کارگر و کارفرما نیازمند اطلاع دقیق از موضوعات و قوانین مربوط به آن می باشد، بنیاد حقوقی سخن آرا با دارا بودن کارگروه تخصصی در زمینه کار و تأمین اجتماعی آماده ارائه خدمات مشاوره­ای و قبول وکالت در دعاوی در این زمینه می باشد.

تکلیف یاد شده در ماده (24) قانون کار ذکر شده است که در آن بیان شده است؛

“در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق یک سال یا بیشتر به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق، مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار (سنوات) به وی پرداخت نماید.”

بنابراین و همانگونه که ملاحظه می گردد شرط پرداخت حق سنوات منوط به استمرار کار نیست بلکه ممکن است با توجه به ماهیت کار، توالی در کار وجود نداشته اما تناوب وجود داشته باشد از جمله بیمه شدگان شاغل در نانوایی که ساعات کار ایشان متوالی نیست.

دیگر مزیت در نظر گرفته شده در قانون برای بیمه شدگان مشمول قانون کار، پرداخت عیدی است. به این توضیح که به استناد ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران، کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار موظفند معادل یک ماه حقوق کارگران خود را به ایشان به عنوان عیدی پرداخت نمایند.

تبصره – کارگرانی که کمتر از یک سال کار کرده اند به نسبت مدت کارکرد خود عیدی دریافت می نمایند و در این مورد به ازاء هر ماه کارکرد یک دوازدهم عیدی تعیین شده به ایشان تعلق می گیرد.

نکته: حداقل عیدی معادل حداقل حقوق پیش بینی شده سالیانه می باشد اما حداکثر آن معادل 2 برابر حقوق دریافتی به شرط آنکه از 3 برابر حداقل تجاوز نکند. به عنوان مثال چنانچه میزان حداقل حقوق 5 میلیون تومان در سال باشد و حقوق کارگر 10 میلیون تومان باشد با توجه به معیار فوق، 2 برابر حقوق کارگر معادل 20 میلیون تومان خواهد بود اما سه برابر حداقل حقوق، 15 میلیون تومان است. لذا مبلغ 20 میلیون تومان قابل پرداخت نبوده و تا سقف 15 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

3.9/5 - (7 امتیاز)

همین حالا تماس بگیرید

سخن آرا با بهترین وکلای متخصص در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب حقوقی

سلام چطور میتونم کمکتون کنم ؟