بنیاد حقوقی سخن آرا

دفتر مرکزی: تهران، شهرک غرب

شعبه کرج: فلکه اول گوهردشت

مواردی که در این مطلب می‌خوانید

آراء وحدت رویه حقوقی دیوان عالی کشور 1373

ارتباط مستقیم با مشاور و وکیل متخصص

نگران نباشید، موسسه حقوقی سخن آرا در کنار شماست
آراء وحدت رویه حقوقی دیوان عالی کشور 1373

مهلت تجدید نظر آراء دادگاه ها موضوع ماده ۱۲ قانون تجدید نظر آراء دادگاه ها

رای وحدت رویه 592 – 1373/2/6 هیات عمومی دیوان عالی کشور

ماده 12 قانون تجدیدنظر آراء دادگاه ها مصوب 17 مرداد ماه 1372 برای تجديد نظرخواهي از آراء دادگاه هاي حقوقي و کيفري موضوع ماده 9 اين قانون مهلت معين نموده که در جهت تسريع در ختم پرونده ها و قطعيت بخشيدن به آراء دادگاه ها است.در قوانين آيين دادرسي هم براي اعتراض و تجديد نظر نسبت به آراء دادگاه ها مدت و مهلت مقرر شده و تا کنون قانوني که علي الاطلاق رسيدگي به اعتراض يا تجديد نظر از آراء دادگاه ها را بدون رعايت مدت و مهلت پيش بيني نموده باشد تصويب نشده است.
بنا بر اين آراء سابق الصدور دادگاه ها که قبلاً ابلاغ شده و از طرف اشخاص ذينفع مورد درخواست تجديد نظر قرار نگرفته از تاريخ لازم الاجرا شدن قانون تجديد نظر آراء دادگاه ها مشمول مهلت مقرر در ماده 12 اين قانون مي باشد و نتيجه رأي شعبه دهم ديوان عالي کشور که درخواست تجديد نظر خارج از اين مهلت را نپذيرفته و رد کرده است صحيح تشخيص مي شود.
اين رأي بر طبق ماده واحده قانون وحدت رويه قضايي مصوب 1328 براي شعب ديوان عالي کشور و دادگاه ها در موارد مشابه لازم الاتباع است.

آراء قابل تجدید نظر دادگاه مدنی خاص

رای وحدت رویه 593 – 1373/9/1 هیات عمومی دیوان عالی کشور

بند 3 ماده 9 قانون تجدیدنظر آراء دادگاه ها که از تاريخ 1372.6.27 لازم الاجراء گرديده، آراء قابل تجديد نظر دادگاه مدني خاص را احصاء و ذکري از نفقه و حضانت و تمکين و… ننموده است و چون طبق ماده 18 قانون مزبور کليه قوانين و مقررات مغاير با آن قانون لغو گرديده لذا آراء صادر، نسبت به دعاوي مذکور قابل تجديد نظر نبوده، رأي شعبه 30 ديوان عالي کشور که با اين نظر مطابقت دارد صحيح تشخيص مي شود. اين رأي بر طبق ماده واحده قانون وحدت رويه قضايي مصوب 1328 براي دادگاه ها و شعب ديوان عالي کشور در موارد مشابه لازم الاتباع است

امتیاز post

همین حالا تماس بگیرید

سخن آرا با بهترین وکلای متخصص در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب حقوقی

سلام چطور میتونم کمکتون کنم ؟