بنیاد حقوقی سخن آرا

دفتر مرکزی: تهران، شهرک غرب

شعبه کرج: فلکه اول گوهردشت

مواردی که در این مطلب می‌خوانید

دیوان عدالت اداری

ارتباط مستقیم با مشاور و وکیل متخصص

نگران نباشید، موسسه حقوقی سخن آرا در کنار شماست
دیوان عدالت اداری

به موجب اصل 173 قانون اساسی، دیوان عدالت اداری که یکی از مراجع اختصاصی قضایی کشور است، به منظور رسیدگی به شکایات، دادخواهی ها و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها و در عین حال صدور رأی وحدت رویه تأسیس شده است.کمک به حل و فصل مسایل مردم در این زمینه به عهده وکیل دیوان عدالت اداری است.

رسیدگی به دعاوی بر اساس اصل حاکمیت قانون انجام می شود. طبق این اصل تمامی اموری که مربوط به اداره کشور می باشد، باید در چارچوب قوانین موضوعه انجام شود و افراد اجازه هیچ دخل و تصرفی در این امور را ندارند و مطابق با این اصل رسیدگی به دعاوی که به طرفیت ارگان ها و نهادهای دولتی و عمومی مطرح می شوند، در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد.

به بیان ساده ­تر؛ دیوان عدالت اداری مرجعی برای رسیدگی به دعاوی حاصله از عموم مردم به طرفیت ارگان ها و نهادهای دولتی و عمومی برعکس می باشد یا حتی میتواند دو طرف دعوی ارگان های و نهادهای دولتی و عمومی باشند. بهتر است ابتدا تعریفی از ارگان ها و نهادهای دولتی و عمومی داشته باشیم و سپس به تبیین موازین حقوقی و مقررات قانونی آن بپردازیم.

در انتها نیز با معرفی وکیل دیوان عدالت اداری متخصص در دعاوی دیوان عدالت اداری و بر شمردن ویژگی های آن، شما را در مسیر انتخاب یک وکیل متبحر در این زمینه همراهی خواهیم نمود.

وکیل دیوان عدالت اداری

تعریف ارگان ها و نهادهای دولتی و عمومی:

منظور از ارگان ها و نهادهای دولتی و عمومی مجموعه ای از سازمان هایی است که وظیفه ایجاد نظم عمومی و همچنین ارائه خدمات عمومی را بر عهده دارند. این سازمان ها به موجب قانون از اختیارات حاکمیتی برخوردار هستند. به معنای دقیق تر، ارگان ها و نهادهای دولتی و عمومی در راستای خدمت به عموم جامعه زیر نظر دولت مشغول به فعالیت می باشد. حقوق اداری نیز منشأ قوانین و مقررات حاکم بر این اداره ها می باشد.

  • وکیل متخصص در دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
  • وظایف وکیل در دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری چیست؟
  • چه وکیلی می تواند در دعاوی دیوان عدالت اداری وکالت نماید؟

چگونگی دعاوی در دیوان عدالت اداری :

بسیاری از تخلفات صورت گرفته در واحد های دولتی و ارگان های مربوطه که سبب ایجاد نارضایتی و طرح دعوی توسط فردی از افراد جامعه شود، در دیوان عدالت اداری رسیدگی و بررسی می شود. گاهی اوقات ممکن است این دیوان همانند دیوان عالی کشور ایجاد رویه نماید و رای وحدت رویه برای محاکم صالح به رسیدگی دعوی صادر نماید. محاکمی مانند شورای حل اختلاف بین کارگر و کارفرما.

گاهی اوقات دعاوی مطروحه در دیوان عدالت اداری به صورت اعتراض به آرا می باشد. همانند آرا کمیسیون های شهرداری و یا حتی رسیدگی به تخلفات آنها و سایر مراجع. بنابراین همانطور که قانون اساسی صراحتاً عنوان و وظایف دیوان عدالت اداری را برشمرده است، ما به کلامی شیوا تر آن را به رشته تحریر درآوردیم. اما هدف مهم ما شناسایی ویژگی های بارز وکیل دیوان عدالت اداری می باشد که می تواند احقاق حق موکل در این گونه دعاوی را به نتیجه مطلوب برساند.

ویژگی و وظایف وکیل دیوان عدالت اداری :

وکیل دیوان عدالت اداری باید صبور و شکیبا در روند پرونده باشد و از هوش بسیار بالایی برخوردار باشد تا بتواند از موکل خود به بهترین نحو ممکن دفاع نماید. هوش بالای وکیل در دعاوی موجب می شود تا حربه های مقابل را به درستی خنثی نماید. بسیار حائز اهمیت می باشد که وکیل از تمامی آرای دیوان عدالت اداری و قوانین مرتبط با آن آگاهی کامل داشته باشد.

تیم‌ متخصص بنیاد حقوقی سخن آرا متشکل از برجسته ترین وکلا و قضات بازنشسته، گرد هم آمده اند تا نتیجه مطلوب را در دعاوی دیوان عدالت اداری برای شما به ارمغان بیاورند.

وکیل باید جزء به جزء تخلفات اداری را بداند و راه های خلأ آن را که ممکن است به ضرر موکل خود باشد بسته نگاه دارد.

نظر به تخصصی بودن وظایف و اختیارات این دیوان از جمله رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء قطعی هیأت ­های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون هایی نظیر کمیسیون ماده صد شهرداری ها یا کمیسیون های مالیاتی، آنچه بیش از پیش واجد اهمیت می باشد بهره مندی از وکلای مجرب و متخصص در این زمینه است که به صورت حرفه ­ای به موضوعات در صلاحیت دیوان می پردازند.

این بنیاد با بهره مندی از وکلاء مجرب و با سابقه در این زمینه، آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت در دعاوی دیوان عدالت اداری در کرج و تهران می باشد.

عناوین مرتبط دعاوی دیوان عدالت اداری :

قوانین حاکم:

قانون دیوان عدالت اداری، قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری، آراء وحدت رویه، نظریات مشورتی، قانون کار، قانون تأمین اجتماعی، قانون شهرداری، قانون مالیات های مستقیم، قانون نظام صنفی کشور، قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور و …

نوشته شده توسط: دکتر عباس پهلوان زاده

5/5 - (1 امتیاز)

همین حالا تماس بگیرید

سخن آرا با بهترین وکلای متخصص در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب حقوقی

سلام چطور میتونم کمکتون کنم ؟