بنیاد حقوقی سخن آرا

دفتر مرکزی: تهران، شهرک غرب

شعبه کرج: فلکه اول گوهردشت

مواردی که در این مطلب می‌خوانید

وکیل پایه یک دادگستری

ارتباط مستقیم با مشاور و وکیل متخصص

نگران نباشید، موسسه حقوقی سخن آرا در کنار شماست
وکیل پایه یک دادگستری

وکیل پایه یک دادگستری یکی از اعضای کانون وکلا است که برای انجام فعالیت‌های حقوقی در دادگاه‌های کشور مجوز دارد .در اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده‌است که در همه دادگاه‌ها، طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.

قبل از آن که به وکیل دادگستری بپردازیم با ما همراه باشید تا ابتدا مفهوم وکیل را بررسی کنیم.

وکیل به چه کسی گفته میشود ؟

در جامعه و عرف، معنی کلمه وکیل متفاوت است. طبق عرف جامعه وکیل به فردی گفته می‌شود که از طرف شخص دیگری انتخاب شده؛ و وکالت رسیدگی به پرونده او را در دادگاه‌ها و دادسراها بر عهده می‌گیرد. این شخص باید در آزمون وکالت کانون وکلا یا قوه قضاییه پذیرفته شده باشد و پس از گذراندن دوره کارآموزی در شغل وکالت مشغول به کار شود.

وکیل

 اما مفهوم وکیل بسیار گسترده است. در جامعه و عرف معنی کلمه وکیل متفاوت است.  به طور کلی اگر فردی با دیگری قرارداد وکالت امضا کند، به عنوان وکیل او در انجام کار مشخص شده شناخته می‌شود. فرض کنیم اگر مرد به همسرش وکالت در طلاق دهد و این وکالت بلاعزل باشد، زن به عنوان وکیل مرد می‌تواند برای طلاق اقدام کند. این نوع وکالت‌ها شامل قراردادهایی خاصی مانند طلاق، خرید و فروش ملک و… می‌شوند و دارنده وکالت فقط می‌تواند کارهایی را که به او وکالت داده شده انجام دهد

وکیل پایه یک دادگستری

به زبان ساده وکیل پایه یک دادگستری، فردی است که پس از به پایان رساندن دوره‌های تحصیلی مرتبط با رشته حقوق و شرکت در آزمون وکالت که هرساله برگزار می شود، رتبه قابل قبولی کسب کند، بعد از قبولی در آزمون کانون وکلا باید استعلامات مورد نیاز را انجام دهد که شامل: عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی  می‌باشد که این آزمایش‌ها توسط پزشکی قانونی انجام می‌شود، همچنین باید گواهی عدم سوء پیشینه کیفری و… را  دریافت و ارائه نماید، پس از انجام این مراحل مجوز اشتغال به وکالت از دادگستری مربوطه را دریافت و به عضویت کانون وکلای دادگستری پذیرفته شده میشود. برای طی کردن مسیر تبدیل شدن به وکیل پایه یک دادگستری باید به عنوان کارآموز وکالت حدود دو سال زیر نظر وکیل پایه یک دادگستری باتجربه به یادگیری و کسب تجربه در زمینه حقوق از طریق حضور در جلسات دادرسی دادگاه‌های مختلفی مانند کیفری، حقوقی، خانواده و… بپردازد همچنین باید در جلسات آموزشی که با عناوین تخصصی مختلف از سوی کانون وکلا برگزار می‌شود شرکت نماید شرکت در آزمونی که کانون وکلا جهت سنجش مهارت‌های کامپیوتر دریافت می‌کند و باید در این آزمون قبول شود در صورتی که فرد دوران کارآموزی خود را به طور کامل سپری کرده و در تمامی مراحل و آزمون‌های ذکر شده موفق بوده، کمیسیون کارآموزی پرونده کارآموزی فرد را مورد ارزیابی کامل قرار می‌دهد و اگر پرونده هیچ نقصی نداشته باشد، کارآموز برای وکالت مجاز شده و باید در آزمونی به نام اختبار شرکت نماید، این آزمون چند بار در سال توسط کانون وکلا برگزار می‌شود. آزمون اختبار دارای دو مرحله کتبی و شفاهی بوده که اگر فرد در هر دوی آنها نمره قبولی را کسب نماید، کانون وکلا او را برای حضور در مراسم تحلیف (سوگند خوردن) مجاز می‌داند. بعد از این که کارآموز وکالت در مراسم تحلیف حضور یافت و سوگند یاد کرد به صورت رسمی عنوان وکیل پایه یک دادگستری را دریافت می‌کند.

وظایف وکیل پایه یک دادگستری

بر اساس ماده ۷۶ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری که در سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، وظایف وکیل پایه یک دادگستری به شرح زیر است:

وکیل پایه یک دادگستری وظیفه دارد که قبل از طرح دعوا برای موکلش و در تمام مراحل دادرسی برای ایجاد صلح و سازش میان طرفین پرونده تلاش کند.

وکیل پایه یک موظف است که متن وکالت‌نامه و قرارداد مالی را به طور واضح و به قید رقم دقیق حق الوکاله تنظیم کند و یک نسخه از وکالت‌نامه در اختیار موکل قرار دهد.

وکیل پایه یک دادگستری موظف است برای تمام اسناد دریافتی به موکلش رسید دهد.

دریافت هرگونه وجه یا مال یا سند علاوه بر مورد توافق شده از موکل توسط وکیل ممنوع است.

وکیل پایه یک موظف است که بعد از انعقاد قرارداد با موکلش نسبت به تنظیم دادخواست، شکوائیه و لوایح مرتبط با پرونده حقوقی اقدام نماید. همچنین به جز در مواردی که عذر موجه از سمت وکیل وجود داشته باشد، او باید در جلسه دادگاه و جلسات دادرسی حاضر شود و از پرونده قضایی و موکلش دفاع کند.

وکیل پایه یک دادگستری وظیفه دارد که تمام ابلاغیه‌های مربوط به پرونده قضایی موکلش از جمله رای صادره را در موعد زمانی قانونی مشاهده کرده و آن‌ها را به موکلش اعلام کند.

 وکیل‌های پایه یک دادگستری برای ارائه مشاوره حقوقی، نگارش اسناد حقوقی، نمایندگی در دادگاه، دفاع در مورد اتهامات جنایی و مدیریت مسائل مربوط به حقوق مالکیت فکری، املاک و مستغلات و مسائل خانوادگی استخدام می‌شوند.

وکیل پایه یک دادگستری باید دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق با حداقل ۵ سال سابقه کار باشد.

وکیل‌های پایه یک دادگستری می‌توانند در دادگاه‌های مختلف اعم از دادگاه‌های عمومی، انقلاب، نظامی و غیره فعالیت کنند. به علاوه، وکیل‌های پایه یک دادگستری می‌توانند در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی نیز به عنوان مشاور حقوقی فعالیت کنند.

تفاوت‌‌های وکیل پایه یک و پایه دو دادگستری

سابقا وکلا به دو گروه تقسیم می شدند:

وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری.

در حال حاضر، چنین تقسیم بندی وجود نداشته و تنها در فرضی که وکیل پایه یک دادگستری مرتکب تخلف گردد ممکن است تنزل پایه پیدا کند و به وکیل پایه دو تبدیل گردد.

تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با کارآموز وکالت

یکی دیگر از مفاهیمی که اغلب با مفهوم وکیل پایه یک دادگستری اشتباه گرفته شده و محل سوال می باشد، مفهوم کارآموز وکالت است که به آن میپردازیم:

حدود اختیارات کارآموز وکالت با وکیل پایه یک دادگستری یکسان نیست شخصی که کارآموز وکالت است در آزمون کارآموزی کانون وکلا دادگستری قبول شده است و پروانه کارآموزی را دریافت کرده است، اما کارآموز وکالت هنوز در آزمون نهایی کانون وکلا یا آزمون اختبار که در پایان دوره کارآموزی برگزار می‌شود قبول نشده است. بنابراین به صورت قانونی این فرد هنوز وکیل پایه یک دادگستری شناخته نمی‌شود،این شخص می‌تواند حق وکالت بعضی از پرونده‌های حقوقی را داشته باشد و عرفا به عنوان وکیل شناخته می‌شود.

وظایف کارآموز وکالت

  1. انجام کارهای واگذار شده از سوی کانون وکلا، مانند کار در دادسرا، دادگاه و…
  2. گذراندن دوره آموزش رایانه به تشخیص کانون و ارائه گواهی مراکز آموزشی مورد تأیید کانون وکلا
  3. انجام کارها و پیگیری پرونده‌های مرتبط با کارآموزی، تحت نظر و راهنمایی‌های وکیل سرپرست و تسلیم گزارش به وی وکیل کارآموز باید کلیه امور وکالتی را که خود قبول می‌کند یا توسط وکیل سرپرست به او واگذار می‌شود، مانند تنظیم وکالت‌نامه، دادخواست، شکواییه، لایحه و … با نظارت وکیل سرپرست انجام دهد.
  4. کارآموز باید گزارش عملکرد خود را که حاوی حضور در جلسات دادگاه، سخنرانی و کارگاه آموزشی و دفتر است، در پایان هر سه ماه، به وکیل سرپرست ارائه دهد. وکیل سرپرست نیز باید پس از ملاحظه‌ی گزارش حداکثر ظرف یک هفته، نظر خود را به کمیسیون اعلام نماید. عدم حضور کارآموز در بیش از یک پنجم مجموع جلسات سخنرانی یا کارگاه‌های آموزشی، نقصان محسوب می‌شود. عدم حضور در بیش از یک دوم جلسات موجب تجدید دوره خواهد شد.
  5. شرکت در جلسات دادرسی مدنی و کیفری دادگاه‌ها حداقل ماهی دو مرتبه و تهیه گزارش از پرونده‌های مذکور. گزارش‌ها باید حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ جلسه دادگاه، به صورت منظم جمع‌آوری، تایپ یا پاک‌نویس شده و در مهلت‌های اعلامی، تسلیم کمیسیون شود. شماره‌گذاری صفحات و تنظیم فهرست برای گزارش‌ها الزامی می‌باشد. همچنین حضور کارآموز، ماهانه در دو جلسه دادرسی مدنی و کیفری دادگاه‌ها، حداقل تکلیف است.
  6. حضور در دایره معاضدت قضایی و آموزش لازم با توجه به امکانات کانون و تصمیم کمیسیون و ارائه دوره گواهی دایره معاضدت در پایان دوره
  7. کارآموز مکلف است پس از پایان دوره یا در مهلت‌هایی که کمیسیون تعیین می‌کند، پایان دوره خود را اعلام و مدارک انجام تکالیف را حداکثر ظرف بیست روز به کمیسون کارآموزی تسلیم نماید. ۸- بعد از احراز و تشخیص انجام وظایف توسط کارآموز، وی باید برای آزمون اختبار آماده شود و بعد از قبولی در این آزمون و انجام مراسم تحلیف و یاد کردن سوگند پروانه وکالت پایه یک را دریافت می‌نماید.

نکته: تأسیس هرگونه دفتر یا مؤسسه، به تنهایی یا مشارکت با کارآموزان دیگر و وکلا برای کارآموز ممنوع بوده و کارآموز مکلف است در دفتر وکیل سرپرست حاضر شود. تخلف از این امر تخلف انتظامی محسوب می‌شود.

کارآموز وکالت در چه مواردی حق وکالت را ندارد؟

  1. وکالت در پرونده‌هایی که قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور هستند.
  2. وکالت در پرونده‌هایی که رسیدگی به آنها در صلاحیت دادگاه کیفری یک است.
  3. وکالت در پرونده‌های مالی با خواسته و یا ارزش خواسته بیش از سقف اعلامی توسط کانون وکلای هر استان
  4. وکالت در پرونده‌های دادگاه انقلاب با تعدد قاضی

تفاوت های مشاوره حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری

  1. تمامی کسانی که فارغ‌التحصیل رشته حقوق هستند می‌توانند به عنوان مشاور در شرکت‌های دولتی و سازمان‌های خصوصی و… مشغول به کار شوند. تفاوت مشاوران حقوقی با وکلای پایه یک دادگستری عدم امکان حضور آن‌ها در دعاوی خاص است. درصورتی که مشاور پروانه وکالت داشته باشد می‌تواند در این دعاوی هم حضور داشته باشد.
  2. شخصی که فارغ‌التحصیل رشته حقوق است و پروانه وکالت ندارد، امکان استخدام در شرکت‌های دولتی وخصوصی را بدون محدودیت خواهد داشت و کسانی که پروانه قضاوت، وکالت و سردفتری داشته باشند نمی‌توانند در شرکت‌های خصوصی و دولتی به عنوان مشاور استخدام شوند. مگر اینکه پروانه خود را نزد مرجع مربوطه به صورت موقت تودیع کنند.
  3. مشاوران حقوقی با انعقاد قرارداد مشاوره با شرکت‌های خصوصی و دولتی فعالیت خودشان را در آن سازمان شروع می‌کنند و اما به عنوان نیروی استخدامی شرکت محسوب نمی‌شود. مبلغی که برای حق مشاوره این افراد تعیین می‌شود ساعتی و توافقی است و در پایان مهلت مقرر شده پرداخت می‌شود.
  4. مشاوران حقوقی وظیفه دارند به عنوان راهنما و مشاور در شرکت‌ها فعالیت داشته باشند، اما وکلای پایه یک دادگستری زمانی به فرد مورد نظر مشاوره می‌دهند که جرم یا مشکل خاصی رخ داده باشد.

به طور کلی وکیل می‌تواند تمام جنبه‌های حقوقی و کیفری جرم ارتکابی را بررسی و پیگیری کند؛ اما مشاور حقوقی قبل از رخ دادن مشکل یا جرم راهنمایی‌های لازم را به شخص مورد نظر ارائه می‌کند.

انواع وکیل

1. وکیل انتخابی:

وکیل انتخابی به وکیلی گفته میشود که شخصی وکیل خود را انتخاب می نماید و با انعقاد قرارداد از او میخواهد دفاع از حقش را مراجع قضایی به عهده بگیرد.

2. وکیل تسخیری:

وکیل تسخیری در مواردی که دعوایی کیفری جریان داشته و علیرغم ضروری بودن حضور وکیل، در دادرسی و محاکمات، به دلیل امتناع متهم از اخذ وکیل و یا نداشتن بضاعت مالی برای این کار، وکیلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده‌است که در این صورت به تشخیص دادگاه، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او گرفته می‌شود.

3. وکیل معاضدتی:

وکیل معاضدتی در مواردی که اشخاص برای دفاع از حقوق خود در دعاوی حقوقی نیاز به وکالت داشته باشند ولی به دلایلی امکان گرفتن وکیل نداشته باشند، با تشخیص عسرو حرج موکل از سوی دادگاه یا تشخیص کمسیون معاضدت کانون وکلا، در این موارد وکیلی به صورت رایگان دفاع از حقوق شخص معسر را بر عهده می‌گیرد.

4. وکیل اتفاقی:

 وکیل اتفاقی به وکیلی گفته میشود که؛ اگر شخصی تحصیل کرده رشته حقوق باشد ولی شغل او وکالت نباشد، بخواهد به صورت اتفاقی برای حل مشکلاتی که بستگان نزدیک او در مراجع قضایی دارند، خارج از چرخه و آزمون‌های سخت کانون وکلای دادگستری، از این کانون برای همان مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرد، با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه مربوطه می‌تواند به این امر اقدام کند.

5. وکیل سازمانی:

وکیل سازمانی به وکیل هایی گفته میشود که طبق قانون حمایت قضایی از کارمندان نیروهای مسلح و دولتی، در صورتی که کارمندان دولتی در کارهای خدمتی با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه شوند، سازمان محل خدمت موظف است متخصصان حقوقی خود را به عنوان وکیل برای دفاع از کارمندانی که با مشکل رو به رو شده‌اند اختیار میکند.

6. وکیل کارآموز:

وکیل کاراموز به وکلایی گفته میشود که در دوران کارآموزی زیر نظر وکیل سرپرست به وکالت می‌پردازند.

7. وکیل قوه قضاییه:

وکیل قوه قضاییه به تمامی افرادی که در رابطه با اجرای ماده ۱۸۷ قانون پنج ساله سوم توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور از مرکز امور کارشناسان قوه قضاییه و مشاورین حقوقی پروانه وکالت دریافت کرده‌اند.

8. وکیل ایثارگران یا وکیل حمایتی:

وکیل ایثارگران یا وکیل حمایتی به وکیلی گفته میشود که وقتی بسیجیان و افراد ایثارگر در موضوعات حقوقی و قضایی با مشکلاتی رو به رو می‌شوند، وکلای قضایی که در اجرای قانون حمایت قضایی و یا قانون سپاه از دفتر حمایت قضایی پروانه دریافت نموده‌اند، به عنوان وکیل ایثارگران و بسیجیان در مراجع قضایی حاضر بشوند.

وکیل در توکیل یعنی چه؟

وکیل در توکیل به کسی گفته می‌شود که از سوی موکل خوداجازه اختیار کردن وکیل دیگری را داشته باشد. داشتن این حق، یعنی: وکیل می‌تواند برای انجام موضوع قرارداد وکالت به فرد دیگری وکالت بدهد و فرد دیگری را وکیل کند. طبق ماده‌ی ۶۷۲ قانون مدنی، داشتن حق توکیل توسط وکیل یک امر استثنایی است و طبق ماده‌ی ۶۷۳ قانون مدنی، در صورتی که وکیل بدون داشتن وکالت در توکیل، انجام امری را که موکل برای آن به او وکالت داده است به شخص دیگری واگذار کند، در صورت وارد شدن خسارت به موکل، هم وکیل اول و هم شخص ثالث در برابر موکل پاسخگو خواهند بود؛ یعنی موکل می‌تواند برای جبران خسارات وارده به هر یک از این دو شخص مراجعه نماید.

انواع توکیل و اعطای وکالت

1. توکیل به دیگری:

 به این صورت که در اعطای وکالت از سوی وکیل، صراحتاً یا به صورت ضمنی برای انجام امور ،اجازه وکالت داده شود. در این حالت وکیل اول میتواند بر وکالت دوم نظارت داشته باشد و حدف نمیشود در این مورد فوت و حجر وکیل اول وکالت وکیل دوم را باطل می‌کند همچنین علاوه بر موکل وکیل اول هم می‌تواند وکیل دوم را حذف کند

2. تفویض وکالت:

در این حالت وکالت به شخص ثالث انتقال پیدا می‌کند و وکیل اول حذف می‌شود. در این مورد حق عزل وکیل دوم با موکل است و وکیل اول اختیاری در این امر ندارد.

وکیل رایگان:

a) وکیل تسخیری:

وکیل تسخیری در مواردی که دعوایی کیفری جریان داشته و علیرغم ضروری بودن حضور وکیل، در دادرسی و محاکمات، به دلیل امتناع متهم از اخذ وکیل و یا نداشتن بضاعت مالی برای این کار، وکیلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده‌ است، که در این صورت به تشخیص دادگاه، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او گرفته می‌شود.

b) وکیل معاضدتی:

 وکیل معاضدتی در مواردی که اشخاص برای دفاع از حقوق خود در دعاوی حقوقی نیاز به وکالت داشته باشند ولی به دلایلی امکان گرفتن وکیل نداشته باشند، با تشخیص عسرو حرج موکل از سوی دادگاه یا تشخیص کمسیون معاضدت کانون وکلا، در این موارد وکیلی به صورت رایگان دفاع از حقوق شخص معسر را بر عهده می‌گیرد.

مراجع تقاضای وکیل رایگان

a) مرکز امور مشاوران قوه قضائیه

b) کانون وکلای دادگستری

 فرد متقاضی باید به یکی از این مراکز مراجعه کند و تقاضای کتبی خود به همراه دلایل آن را ارائه کند، سپس چنانچه وی شرایط لازم را داشته باشد نهاد مورد تقاضا می‌تواند برای فرد وکیل رایگان یا وکیل معاضدتی ارائه کند.

حق‌الوکاله وکیل رایگان را چه کسی پرداخت می‌کند؟

در صورتی که موکل در دادگاه برنده شود دادگاه می‌تواند طرف دیگر دعوا را به پرداخت حق‌الوکاله وکیل معاضدتی محکوم کند، این حق برابر ۵ درصد از حکم صادره بر علیه طرف دیگر می‌باشد، اگر موکل در دادگاه برنده نشود هیچ حق‌الوکاله‌ای به وکیل تعلق نمی‌گیرد.

شرایط استفاده از وکیل رایگان

وکیل رایگان عمدتا به علت عدم بضاعت مالی متقاضی در پرونده‌های حقوقی تعیین میگردد.

پرونده‌های وکیل دادگستری شامل چه موضوعاتی است؟

1. وکیل دادگستری در امور خانواده

وکیل خانواده وکیلی است که دارای تخصص و تجربه در اقامه و رسیدگی به دعاوی خانوادگی می‌باشد مانند وکیل مهریه.

2. وکیل دادگستری در امور ملکی

 وکیل ملکی وکیلی است که برای حل و فصل دعاوی حقوقی و کیفری درباره‌ی مسائل مالی و دعاوی اموال غیر منقول به دفاع از موکل می‌پردازد.

3. وکیل دادگستری دیوان عدالت اداری

 وکیل دیوان عدالت اداری وکیلی است که تسلط کامل بر مباحث قانون شهرداری‌ها و اطلاع از رویه قضایی دیوان عدالت اداری و همچنین آرای صادر شده از هیات عمومی دیوان عدالت اداری را داشته باشد.

4. وکیل چک و سفته

وکیل دعاوی چک وکیلی است که با دانش و شناختی که از قوانین چک و رویه قضایی دادگاه‌ها دارد می‌تواند به خوبی از حقوق موکل خود دفاع کند. برای اینکه وکیلی در حوزه چک مسلط باشد باید از قوانین مدنی و تجاری مطلع باشد

5. وکیل دادگستری در امور مهاجرت

 فردی ست که برای ارائه خدمات در چهارچوب اداری مهاجرت آموزش دیده است؛ در حقیقت یک وکیل مهاجرت به افراد مهاجر برای تکمیل کردن فرم‌های مهاجرت کمک‌ کرده و یا پاسخ‌های آنها را ترجمه‌ می‌کند.

6. وکیل دادگستری در امور ثبت احوال

وکیل ثبت احوال در زمینه مسائل حقوقی مربوط به ثبت احوال مانند تغییر نام و نام خانوادگی و تغییر سند و دریافت المثنی برای مدارک و شناسنامه و… تخصص پیدا کرده و با قوانین مربوط به ثبت احوال آشنا می‌باشد.

7. وکیل شرکت‌ها

 وکیل شرکت شخصی است که بر موضوعات حقوقی مختلف که با شرکت‌ها در ارتباط است اشراف کامل دارد و با قوانین مختلف از قبیل قانون تجارت و لایحه اصلاحی شرکت‌های سهامی و قوانین مرتبط دیگر آشنایی کامل دارد.

8. وکیل دادگستری در امور مالیاتی

وکیل مالیاتی شخصی است که آشنا به قوانین مالیاتی می باشد و می تواند به جای شما در هیات های مالیاتی از حقوق شما دفاع نماید. این شخص می تواند وکیل باشد و یا نباشد.

وکیل حقوقی کیست؟

وکیل حقوقی، به وکیلی گفته میشود که حقوق مدنی و مشاوره حقوقی افراد را انجام میدهد. وکیل حقوقی در دادگاه‌های حقوقی، دادگاه خانواده، شورای حل اختلاف و غیره در زمینه امور مدنی که مرتبط با قوانین حقوقی اعم از قانون مدنی، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون تجارت، قانون حمایت خانواده، قانون امور حسبی و … است، ورود خواهد کرد. این نوع وکلا به صورت تخصصی در زمینه‌های مذکور ورود پیدا کرده تا به رفع مشکلات بپردازند. برخی دعاوی حقوقی مانند مطالبه اجرت المثل، مطالبه نفقه، دعاوی مطالبه وجه و… می‌باشد.

وکیل کیفری کیست؟

وکیل کیفری، به وکیلی گفته میشود که در حوزه دعاوی کیفری اعم از سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، جعل و استفاده از سند مجعول و… فعالیت می‌کند.در دعاوی کیفری در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم می‌تواند تنها یک وکیل داشته باشد. در دعاوی کیفری نیز همانند دعاوی حقوقی طرفین می‌توانند حداکثر دو وکیل داشته باشد. در جرائم صلاحیت دادگاه کیفری یک هر یک از طرفین می‌توانند حداکثر تا ۳ وکیل اختیار کنند.

مشاور حقوقی کیست؟

مشاور حقوقی به کسی گفته می‌شود که دارای مدرک تحصیلی در رشته‌های حقوق (همه گرایش‌ها)، الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی و الهیات و معارف اسلامی گرایش فقه و حقوق اسلامی است. مشاور حقوقی می‌تواند به واسطه‌ی علم خود نسبت به قوانین، اصول و خدمات حقوقی به شرکت‌ها و افراد در زمینه‌های حقوقی مانند امور قراردادها، حل اختلافات و دعاوی مشاوره دهد. در زمینه مسائل حقوقی برای جلوگیری از ضررهای احتمالی مشورت با یک مشاوره حقوقی امری ضروری است. چنین فردی با تسلط به قوانین و تجربه‌ای که دارند از خسارت به انها جلوگیری میکند و کمک میکند انتخاب بهتری داشته باشند.

وظایف مشاور حقوقی

وظیفه‌ی اصلی مشاور حقوقی راهنمایی‌ و مشاوره های حقوقی است. اطلاعات حقوقی مورد نیاز را در اختیار اشخاص قرار میدهد، متن قراردادها را تنظیم کند و بر روند عقد آنها نظارت دارد. در هر مساله‌ای مشاوره حقوقی موظف به جمع‌آوری اطلاعات دقیق درباره‌ی موضوع و استفاده صحیح از قوانین است. مشاوره حقوقی در امور کیفری و در امور حقوقی مربوط به روابط خصوصی اشخاص نقش مهمی دارد. مشاور حقوقی می‌تواند در امور کاری و اداری، امور مربوط به مهاجرت، امور تجاری و مسائل بین المللی و سایر امور حقوقی به اشخاص کمک کند. وظیفه مشاور حقوقی مربوط به معاملات و قراردادها: مشاور حقوقی باید پیش‌نویس و متن قراردادها را تنظیم کند و بر روند عقد آن و مواد ذکر شده در آن نظارت کند. همچنین مشاوره حقوقی می‌تواند در معاملات ملکی، خرید و فروش، رهن، وکالت و همچنین موضوعات مربوط به امور خانواده به افراد کمک کند. وظیفه مشاور حقوقی در امور مربوط به دعاوی و امور کیفری: مشاور حقوقی می‌تواند لوایح مورد نیاز را تنظیم کند و به افراد در پیگیری دعاوی مشاوره دهد. مشاور حقوقی در امور کیفری مانند قتل، اختلاس، کلاهبرداری، و سایر موضوعات نقش مهمی دارد و بعد از مشاوره‌ی حقوقی با توجه به مشکل موکل به یک وکیل با تجربه ارجاع میدهد.

فواید :

  1. در پرونده‌ها از اطاله دادرسی جلوگیری می‌شود
  2. صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  3. تنظیم قراردادها به صورت اصولی

مواردی که متهم حق گرفتن وکیل ندارد

  1. طبق قسمت اول تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، اگر شخص به علت اتهام ارتکاب یکی از جرائم سازمان‌یافته و یا جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، سرقت، مواد مخدر و روان‌گردان و یا جرائم موضوع بندهای (الف)، (ب) و (پ) ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری، تحت نظر قرار گیرد، تا یک هفته پس از شروع تحت نظر قرار گرفتن امکان ملاقات با وکیل را ندارد. محدودیت مذکور برای چند عنوان اتهامی خاص و فقط برای مدت یک هفته پس از تحت نظر قرار گرفتن متهم وجود دارد و پس از آن متهم می‌تواند برای دفاع از خود وکیل اختیار نماید. 
  2. طبق قسمت دوم تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، در جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرائم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضاییه باشد، انتخاب می‌کند. اسامی مزبور توسط رئیس قوه قضاییه اعلام می‌شود.

مواردی که وکیل حق وکالت ندارد

  1. در صورتی که وکیل یا زوجه او با دادرس یا دادستان یا دادیار یا بازپرس خویشاوندی نسبی (مانند خواهر، برادر و…) یا سببی (مانند برادر زن و…) تا درجه سوم از طبقه دوم داشته باشد، مستقیماً یا با واسطه از قبول وکالت در آن دادگاه، نزد دادستان یا دادیار یا بازپرس فوق ممنوع است. 
  2. طبق ماده ۳۷ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵، وکیل دادگستری نباید بعد از استعفا از وکالت یا برکنار شدن از طرف موکل یا پایان مدت وکالت به جهتی از جهات، وکالت طرف مقابل یا اشخاص ثالث را در آن موضوع بر علیه موکل سابق خود یا قائم‌مقام قانونی او قبول نمایند. 
  3. طبق ماده ۴۰ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵، وکیل دادگستری نمی‌تواند نسبت به موضوعی که قبلاً به واسطه سمت قضایی یا حکمیت، در آن اظهار عقیده کتبی نموده است و قبول وکالت نماید. 
  4. طبق ماده ۶۲۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، در جرائم علیه امنیت کشور یا در مواردی که پرونده مشتمل بر اسناد و اطلاعات سری و به کلی سری است و رسیدگی به آنها در صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح است، طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح باشد، انتخاب می‌نمایند.

اختیارات وکیل

طبق ماده ۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی، وکالت در دادگاه‌ها شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی است جز آنچه را که موکل استثناء کرده باشد یا توکیل در آن خلاف شرع باشد لیکن در امور زیر باید اختیارات وکیل در وکالت‌نامه تصریح شود: 

  1. وکالت راجع به اعتراض به رای، تجدیدنظر، فرجام خواهی و اعاده دادرسی (تجدید محاکمه) 
  2. وکالت در مصالحه و سازش 
  3. وکالت در ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند 
  4. وکالت در تعیین جاعل 
  5. وکالت در ارجاع دعوا به داوری و تعیین داور 
  6. وکالت در توکیل 
  7. وکالت در تعیین مصدق و کارشناس 
  8. وکالت در دعوای خسارت 
  9. وکالت در استرداد دادخواست یا دعوا 
  10. وکالت در جلب شخص ثالث و دفاع از دعوای ثالث 
  11. وکالت در ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث 
  12. وکالت در دعوای متقابل و دفاع درقبال آن 
  13. وکالت در ادعای اعسار 
  14. وکالت در قبول یا رد سوگند 
    تبصره ۱: اشاره به شماره‌های یاد شده در این ماده بدون ذکر موضوع آن تصریح محسوب نمی‌شود. 
    تبصره ۲: سوگند، شهادت، اقرار، لعان و ایلاء قابل توکیل نمی‌باشند. 
    * نکته: با توجه به ماده ۳۵ قانون آیین دادرسی مدنی، می‌توان گفت قسم قابل توکیل است و وکیل می‌تواند در دعوا طرف مقابل را قسم دهد اما قسم یاد کردن به جای موکل قابل توکیل نمی‌باشد

نحوه پایان وکالت وکیل

طبق ماده ۶۷۸ قانون مدنی، وکالت در این موارد پایان می‌یابد:

1. به عزل موکل:

عزل وکیل طبق ماده ۶۷۹ قانون مدنی، موکل می‌تواند هر وقت بخواهد وکیل خود را عزل کند، مگر اینکه وکالت وکیل با عدم عزل در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد. همچنین طبق ماده ۶۸۰ قانون مدنی، تمام اموری که وکیل قبل از رسیدن خبر عزل و برکناری به او در حدود وکالت خود بنماید نسبت به موکل نافذ است. * طبق ماده‌ی ۳۷ قانون آیین دادرسی مدنی، اگر عزل و برکناری وکیل دادگستری شفاهی باشد باید در صورت‌جلسه‌ی دادگاه قید و به امضای موکل برسد. * هرگاه عزل وکیل دادگستری به موجب سند رسمی یا عادی و یا اعلام کتبی ضمن لایحه‌ی تقدیمی به دادگاه انجام گیرد که در هر صورت مطابق ماده‌ی ۳۷ قانون آیین دادرسی مدنی این امر مانع جریان دادرسی نخواهد بود.

به استعفای وکیل:

استعفای وکیل طبق ماده ۶۸۱ قانون مدنی، بعد از اینکه وکیل استعفا داد تا زمانی که معلوم است موکل به اذن خود باقی است، می‌تواند در آنچه وکالت داشته اقدام نماید.

به فوت یا جنون وکیل یا موکل:

اثر محجوریت در ابطال وکالت طبق ماده ۶۸۲ قانون مدنی، محجوریت (کودکی، دیوانگی، سفاهت) موکل موجب بطلان وکالت می‌شود مگر در اموری که حجر مانع از توکیل (وکالت دادن) در آنها نمی‌باشد و همچنین محجوریت ‌وکیل مگر در اموری که حجر مانع از اقدام در آن نباشد.

فسخ وکالت

طبق ماده ۶۸۳ قانون مدنی، هرگاه متعلق وکالت از بین برود یا موکل عملی را که مورد وکالت است خود انجام دهد یا به طور کلی عملی که منافی و مخالف با وکالت وکیل ‌باشد به جا آورده مثل اینکه مالی را که برای فروش آن وکالت داده بود خود بفروشد وکالت منفسخ می‌شود.

انواع وکالت‌نامه

وکالت‌نامه رسمی:

وکالت‌نامه رسمی به وکالتی گفته می‌شود که در دفتر اسناد رسمی ثبت شود و در حضور وکیل و موکل و با دریافت مدارک هویت طرفین انجام می‌شود. اعتبار این وکالت‌نامه با اعتبار اسناد رسمی برابر است و مثنند دیگر اسناد رسمی امکان جعل شدن را نیز دارد.

وکالت‌نامه غیررسمی:

وکالت نامه غیررسمی یا عادی به وکالت نامه ای گته میشودکه بدون پادرمیانی دفتر اسناد رسمی نوشته شود. مانند برگ‌های وکالتی که در اختیار وکلای دادگستری قرار دارد این نوع وکالت‌نامه‌ها برای مطرح کردن شکایت، پدافند از موکل در شرایطی همچون فسخ و برهم زدن قرارداد.

شرایط تأیید وکالت‌نامه غیررسمی

طبق ماده ۳۴ قانون آیین دادرسی مدنی:

  1. اگر وکالت‌نامه غیررسمی یا عادی در ایران تنظیم شده باشد، وکیل می‌تواند ذیل وکالت‌نامه تأیید کند که وکالت‌نامه را موکل شخصاً در حضور او امضا یا مهر کرده یا انگشت زده است.
  2. در صورتی که وکالت در خارج از ایران داده شده باشد، باید به گواهی یکی از مأمورین سیاسی یا کنسولی جمهوری اسلامی ایران برسد. مرجع گواهی وکالت‌نامه اشخاص مقیم و ساکن در کشورهای فاقد مأمور سیاسی یا کنسولی ایران به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت دادگستری با همکاری وزارت امور خارجه ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه خواهد رسید.
  3. اگر وکالت در جلسه دادرسی داده شود، مراتب در صورت‌جلسه قید و به امضای موکل می‌رسد.
  4. چنانچه موکل در زندان باشد، رئیس زندان یا معاون وی باید امضا یا اثر انگشت او را تصدیق نمایند.
    تبصره: در صورتی که موکل امضا، مهر یا اثرانگشت خود را انکار نماید، دادگاه به این موضوع نیز رسیدگی خواهد نمود.

حق مشاوره وکیل

حق مشاوره مبلغی است که موکل در ابتدا به وکیل جهت مشاوره پرداخت می‌نماید که عرف و روال خاصی ندارد و تابع مواردی مانند شهرت، مدت زمان مشاوره، نوع دعوی و… می‌باشد.

حق الوکاله وکیل

چگونه می‌توان هزینه‌های وکیل پایه یک دادگستری را تعیین کرد؟

هزینه‌های وکیل پایه یک دادگستری معمولا براساس عوامل مختلفی از جمله پیچیدگی پرونده، تجربه و شهرت وکیل، میزان زمان و تلاش مورد نیاز و هرگونه هزینه حقوقی قابل اجرا تعیین می‌شود. عموما با در نظر گرفتن جزئیات خاص پرونده و خدمات مورد نیاز، در مورد هزینه‌ها با وکیل مذاکره می‌شود

دست مزدی که وکلا در قبال قبول وکالت اشخاص، دریافت می‌کنند حق الوکاله گفته می‌شود. حق‌الوکاله وکیل دارای شرایطی است. حق الوکاله یا تابع قرارداد است و یا تابع تعرفه قانونی می‌باشد. البته در مواردی حق‌الوکاله وکیل مدنی را کارشناس نیز می‌تواند تعیین نماید.لازم به ذکر است که وکیل از مبلغ حق‌الوکاله هیچ یک از هزینه‌های دادرسی را پرداخت نمی‌کند، بنابراین هزینه طرح دعوا، هزینه کارشناسی و سایر هزینه‌های مشابه برعهده موکل است. چنانچه وکیل برای دعوی مجبور به رفت و آمد به شهر دیگری باشد، هزینه سفر و اقامت وی برعهده موکل می‌باشد.

 قرارداد مالی با وکیل

پس از توافق در مورد بستن قرارداد وکالت، معمولاً بین وکیل و موکل قراردادی تنظیم می‌شود که قرارداد مالی نام دارد و مبلغ حق‌الوکاله، نحوه و زمان پرداخت آن را تعیین می‌کنند. بسته به میزان حق‌الوکاله، مبلغی از آن به عنوان پیش پرداخت به وکیل داده می‌شود و باقی مبلغ با توافق طرفین و طی مدت‌های تعیین شده و اقساطی پرداخت می‌شود.یا بسته به توافق رفین طرفین حق الوکاله به طور کامل در ابتدا به طور کامل پرداخت شود. قرارداد مالی حق‌الوکاله قراردادی لازم‌الاجرا است، بنابراین اگر موکل در مهلت‌ها و شرایط تعیین شده به تعهدات خود عمل نکند، وکیل می‌تواند اجرای مفاد و محتویات قرارداد را از دادگاه درخواست نماید.

هزینه مطالعه پرونده و تنظیم لایحه توسط وکیل چقدر است؟

 گاهی موکل تنها برای مطالعه پرونده به وکیل وکالت می‌دهد، این کار برای آن است که وکیل وضعیت دعوا را بسنجد و ارزیابی نماید که آیا امکان موفقیت در آن دعوی موجود است یا خیر؟ همچنین گاهی وکیل پرونده را به جهت تنظیم لایحه برای موکل مطالعه می‌کند که هزینه آن نیز به شرایط و نوع دعوا و حجم پرونده بستگی دارد.

پرداخت مالیات بر مبنای حق‌الوکاله وکیل

وکلا بر مبنای حق‌الوکاله دریافتی از موکلشان، مالیات و سهم کانون وکلا (در مواردی که وکیل عضو کانون‌های وکلا باشد) می‌پردازند. برای این کار وکیل موظف است که بر وکالت‌نامه دریافتی‌اش، تمبر مالیاتی بچسباند که این تمبر مالیاتی منشأ مالیات او در اداره مالیات می‌باشد. در هر مرحله از دادرسی وکیل تمبر مالیاتی آن را چسبانده و باید حق‌الوکاله آن مرحله را دریافت نماید، مثلاً چنانچه بخواهد تجدیدنظرخواهی نماید، باید تمبر مالیاتی تجدیدنظرخواهی را بچسباند و حق‌الوکاله آن را دریافت کند.

محاسبه حق الوکاله وکیل در دعاوی مالی

در دعاوی مالی، مانند دعاوی چک، سفته و بیشتر دعاوی ملکی، حق‌الوکاله براساس ارزش مال مورد دعوا تعیین می‌شود و کاملاً براساس توافق بین وکیل و موکل و با در نظر گرفتن، شرایط دعوا، سختی یا آسانی و نیز رفت و آمد وکیل است. عرف و روال وکلا برای محاسبه حق‌الوکاله در دعاوی مالی معمولاً، از ده درصد ارزش خواسته مالی شروع می‌شود، اما گاهی بیشتر و یا کمتر نیز تعیین می‌گردد که با توجه به نوع دعوا، سختی آن و دیگر شرایط مشخص می‌شود.

محاسبه حق الوکاله وکیل در دعاوی کیفری

در مورد مبلغ حق‌الوکاله دعاوی کیفری دعاوی کیفری؛ عرف و روال خاصی وجود ندارد و تابع دعوی، وضعیت طرفین، روند دادرسی، سختی کار، حجم پرونده و… می‌باشد.

محاسبه حق‌الوکاله وکیل در هر مرحله‌ی دادرسی

حق‌الوکاله تابع هر مرحله از دادرسی می‌باشد، یعنی در مرحله بدوی (نخستین) حق‌الوکاله آن جداگانه محاسبه و دریافت می‌شود و در مراحل دیگر مانند تجدیدنظر، فرجام‌خواهی، اعاده دادرسی اعمال ماده ۴۷۷ و اجرای حکم، به صورت جداگانه مشخص و دریافت می‌گردد.

صدور پروانه وکالت

صدور پروانه کارآموزی وکالت طبق ‌ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، کانون‌های وکلای دادگستری جمهوری اسلامی ایران مکلفند حداقل یک بار در سال نسبت به پذیرش متقاضیان‌ پروانه کارآموزی وکالت از طریق آزمون با آگهی در روزنامه‌ها اقدام نموده و حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از برگزاری آزمون ضمن اعلام نتایج قطعی نسبت به صدور پروانه کارآموزی وکالت برای پذیرفته‌شدگان اقدام نمایند.

‌تعیین تعداد کارآموزان وکالت برای کانون وکلا

طبق تبصره ماده ۱ قانون فوق الذکر، تعیین تعداد کارآموزان وکالت برای هر کانون بر عهده کمیسیونی متشکل از رئیس کل دادگستری استان، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب و ‌رئیس کانون وکلای مربوط می‌باشد که به دعوت رئیس کانون وکلای هر کانون، حداقل یک بار در سال تشکیل و تصمیم‌گیری می‌نماید.

‌شرایط صدور پروانه کارآموزی وکالت

طبق ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، برای اشخاصی پروانه کارآموزی وکالت صادر می‌شود که علاوه بر دارا بودن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی‌ یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی دارای شرایط ذیل باشند: ‌
الف) اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام 
ب) اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه، قانون اساسی 
ج) نداشتن پیشینه محکومیت مؤثر کیفری ‌
د) نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروه‌های الحادی و فرق ضاله و دشمن با اسلام و گروه‌هایی که مرام‌نامه آنها مبتنی بر نفی و رد ادیان الهی‌ می‌باشد. 
ه) عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه‌های رژیم طاغوت ‌
و) عدم عضویت و هواداری از گروهک‌های غیرقانونی و دشمن با جمهوری اسلامی ایران ‌
ز) عدم اعتیاد به مواد مخدر و مصرف مشروبات الکل ‌
طبق تبصره ۱ ماده ۲، کانون‌های وکلا مکلفند به منظور احراز و تشخیص شرایط فوق از مراجع صلاحیت‌دار استعلام نمایند و مراجع مزبور مکلفند حداکثر ظرف ‌مدت ۲ ماه پاسخ لازم را اعلام نمایند. 
طبق تبصره ۲، برای اشخاصی که مطابق قانون از کارآموزی معاف هستند در صورتی پروانه وکالت صادر می‌شود که دارای شرایط این ماده باشند. ‌
طبق تبصره ۳، مدت کارآموزی اعضای هیأت علمی دانشکده‌های حقوق نصف مدت سایر کارآموزان خواهد بود. ‌
طبق تبصره ۴، اقلیت‌های مذهبی رسمی (مسیحی، یهودی، زرتشتی) از دارا بودن شرایط مندرج در بند (‌الف) مستثنی می‌باشند.

‌اعتبار پروانه وکالت و نحوه تمدید آن

طبق تبصره ۵ ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، اعتبار پروانه وکالت سه سال است و تمدید آن مشروط به درخواست متقاضی می‌باشد. هرگاه وکیلی فاقد یکی از شرایط این قانون ‌تشخیص داده شود، کانون موظف است موضوع و دلایل آن را به دادگاه انتظامی وکلا، اعلام و درخواست رسیدگی نماید. دادگاه انتظامی وکلا پس از رسیدگی ‌نسبت به تمدید یا عدم تمدید پروانه رأی صادر می‌کند. پروانه این اشخاص تا صدور حکم قطعی معتبر خواهد بود مگر در مواردی که دادگاه با‌ توجه به ضرورت حکم تعلیق صادر نماید.

‌سهمیه پروانه وکالت کانون وکلا

طبق ماده ۳ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، سی درصد سهمیه مورد نیاز کانون وکلای هر حوزه به ایثارگران که شامل افراد زیر هستند، اختصاص می‌یابد:  رزمندگانی که شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه جنگ داشته و یا در اسارت دشمن بوده‌اند.  جانبازان ۲۵% و بالاتر بستگان درجه اول شهدا و جانبازان ۵۰% به بالا که از بین ایثارگرانی‌که بیشترین نمره را آورده‌اند انتخاب خواهند شد. طبق تبصره این ماده، استفاده از این سهمیه مانع از پذیرش ایثارگرانی که نمره قبولی سهمیه آزاد را آورده‌اند نمی‌باشد.

ابطال پروانه کارآموزی وکالت

طبق تبصره ۳ ماده ۶ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، کارآموزان وکالت در دوران کارآموزی باید حسن اخلاق و حسن رفتار داشته باشند، چنانچه به تشخیص کمیسیون کارآموزی خلاف آن ‌احراز شود با تأیید رئیس کانون و رأی دادگاه انتظامی کانون، پروانه کارآموزی آنان ابطال خواهد شد. ‌کارآموزان وکالت قبل از دریافت پروانه وکالت حق وکالت در دعاویی که مرجع تجدیدنظر از احکام آنها دیوان عالی کشور می‌باشد را ندارند.

 ‌* طبق تبصره ۴ ماده ۶، کسانی که دارای رتبه قضایی بوده‌اند به مدت سه سال در آخرین محل خدمت خود حق وکالت نخواهند داشت. متخلف به ‌ترتیب تکرار مستوجب مجازات‌های درجه ۳ الی ۶ خواهد بود. 

* طبق تبصره ۲ ماده ۶ این قانون، محدوده حوزه هر کانون به پیشنهاد وزیر دادگستری و تصویب رئیس قوه قضاییه مشخص خواهد شد.

تأسیس دفتر وکالت

طبق ماده ۶ قانون فوق الذکر وکلا نمی‌توانند در غیر از محلی که برای آنجا پروانه وکالت دریافت کرده‌اند دفتر وکالت تأسیس نمایند و همچنین نمی‌توانند عملاً فعالیت ‌وکالتی خود را در محل دیگری متمرکز نمایند. تخلف از این حکم مستوجب مجازات انتظامی درجه ۳ در نوبت اول و درجه ۴ در نوبت دوم و درجه ۵‌ در نوبت سوم خواهد بود. به این تخلف در دادسرا و دادگاه انتظامی کانونی رسیدگی خواهد شد که تخلف در حوزه آن انجام شده است. ‌در صورت عدم توجه و رسیدگی کانون اخیر، کانون متبوع وکیل مزبور نیز حق رسیدگی خواهد داشت. ‌

* طبق تبصره ۱ ماده ۶، وکالت از خویشاوندان تا‌ درجه سوم از شمول این ماده مستثنی است. در صورتی که حوزه اخیر تابع کانون وکلای دیگری باشد اجازه کانون مزبور نیز لازم است.

 ‌* طبق تبصره ۲، محدوده حوزه هر کانون به پیشنهاد وزیر دادگستری و تصویب رئیس قوه قضاییه مشخص خواهد شد.

مراجع ارائه دهنده پروانه وکالت

1. کانون‌ وکلا :

اولین مرجع قانونی برای صدور پروانه‌ی وکالت در ایران اتحادیه‌ی سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) است که به اختصار به آن کانون وکلا گفته می‌شود. کانون وکلا نهادی غیردولتی و مستقل است که از پیش از انقلاب اسلامی، وظیفه برگزاری آزمون وکالت و صدور پروانه برای وکلا و نظارت بر آنان، بر عهده آن بوده است. اعضای هیأت مدیره کانون‌های وکلا: طبق ماده ۴ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶، اعضای هیأت مدیره ‌اعم از اصلی و علی‌البدل کانون وکلا از بین وکلای پایه یک هر حوزه برای مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند.

2. قوه قضاییه:

یکی از مراجعی که می‌تواند پروانه وکالت صادر نماید قوه‌ی قضاییه جمهوری اسلامی ایران است. برای جذب وکلا از سوی قوه قضاییه، نهادی با عنوان مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه‌ قضاییه تشکیل شده است که پس از مدتی به کانون ملی مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان تغییر نام داد.

تفاوت دوره کارآموزی وکالت کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضاییه

  1. در مورد کارآموزان وکالت کانون وکلا، داوطلبان پس از قبولی در آزمون تستی پس از طی کردن مراحل اداری، وارد دوره‌ی ۱۸ ماهه‌ی کارآموزی می‌شوند که در طول دوره حق دریافت پرونده‌های حقوقی را با توجه به معیار مشخصی دارند. کارآموزان وکالت می‌توانند فعالیت کنند در طی دوره، اما داوطلبان مرکز مشاوران پس از قبولی در آزمون تستی وارد مرحله مصاحبه می‌شوند و پس از مرحله‌ی مصاحبه تحقیقات وارد دوره‌ی کارآموزی وکالت شده که در مدت کارآموزی حق فعالیت کاری در این زمینه را تا قبل از آزمون سال ۹۸ نداشتند و صرفاً باید به کارآموزی می‌پرداختند. بعد از پایان مرحله‌ی کارآموزی، کارآموزان وکالت پروانه‌ی پایه دو دریافت می‌کردند و پس از دو سال می‌توانستند پروانه پایه یک دریافت نمایند. اما در سال ۹۸ نحوه دریافت پروانه پایه یک وکالت در مرکز مشاوران قوه قضاییه با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است.
  2. مرکز مشاوران، فقط به کسانی اجازه شرکت در آزمون کارآموزی می‌دهد که مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی دکترا یا دکترا در یکی از رشته‌های مصوب حقوق داشته باشند، سن۲۶ سال تمام برای آقایان و بانوان دارا باشند، اولویت با کسانی است که ۵ سال تمام سوابق قضایی یا حقوقی داشته باشند یا حداقل دو سال سابقه حقوقی یا قضایی باید داشته باشند.
  3. در کانون وکلای دادگستری وکیل پایه دوم به نام کارآموز شناخته می‌شود و کارآموز وکالت باید هر ماه چهار مرتبه گزارش پرونده ارائه دهند و دو مرتبه نیز در محاکم فرم خود را به قضات نشسته یا قضات ایستاده تحویل و مهمور نمایند ولی وکلای مرکز مشاوران علاوه بر گزراش روزانه، باید گزارشی نیز برای وکلای سرپرست خود ارائه دهند تا هر ماه تأیید نمایند. وکلای دادگستری ۱۸ ماه کارآموزی، سمینار و گزارش دارند ولی پس از آن وکیل پایه یک شناخته می‌شوند ولی وکلای مرکز مشاوران پس از ۴ تا ۵ سال با محاسبه دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر و با محاسبه مضاعف سنی و کسب امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ و شرط حداقل دو سال سابقه حقوقی یا قضایی به بالا.

خودداری از قبول وکالت معاضدتی

طبق ماده ۳۱ قانون وکالت، وکالت معاضدتی که از طرف کانون وکلا به وکیل ارجاع داده می‌شود باید توسط وکیل اجرا شود، همچنین طبق ماده ۳۳ قانون وکالت، وکلای دادگستری مکلفند در هر سال در صورت وجود، در سه دعاوی حقوقی که عنوان وکالت معاضدتی شرکت کنند، عدم پذیرش وکالت معاضدتی برای وکلا تخلف محسوب می‌شود، این امر تکلیفی است که قانون بر عهده وکیل گذاشته است

نکته: موکل می‌تواند وکیل خود را عزل کند در این شرایط موکل دیگر حق استفاده از وکیل معاضدتی را ندارد.

مشاوره حقوقی آنلاین چیست؟

مشاور حقوقی آنلاین  ارائه خدمات حقوقی در بستر اینترنت مانند سایت‌ها از جمله سایت (Sokhanara.com) و اپلیکیشن‌های این زمینه می‌باشد. برخی از مشاوره‌های حقوقی آنلاین رایگان هستند یا هزینه کمی دارند. هم‌چنین از طریق شبکه‌های اجتماعی و این‌گونه سایت‌ها به ‌راحتی می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی خانواده، مشاوره حقوقی قضایی و حتی مشاوره حقوقی دادگستری دهید و به ‌صورت چت، گفتگوی صوتی و یا تصویری با مشاور خود ارتباط سازنده‌ای برقرار نمایید.

مزایای استفاده از مشاور حقوقی آنلاین

  1. دسترسی سریع‌تر به مشاور حقوقی آنلاین
  2. امکان دریافت مشاوره درهر زمان و هرمکان که حضور داریم
  3. امکان ارسال متن، صدا، مدارک، فیلم و غیره و ذخیره‌سازی آ‌نها جهت بررسی مجدد آنها
  4. صرفه‌جویی در زمان
  5. صرفه‌جویی در هزینه های جانبی

راه حل مشکلات خود را به ما و مشاوران حقوقی خبره  Sokhanara.com بسپارید.

مشاوره حقوقی تلفنی چیست؟

یکی از راه‌های برقراری ارتباط با مشاور حقوقی از طریق تلفن است. از این طریق می‌توانید بسیاری از مباحث حقوقی خود را با مشاور مطرح نموده و راهکار قانونی آن را دریافت نمایید. مشاوره حقوقی تلفنی در مواردی کاربردی است که موضوع نیازمند بررسی اسناد و مدارک طرفین نباشد برخی از دعاوی و مشکلات حقوقی نیازمند بررسی اسناد و مدارک است بدیهی است در دعاوی سنگین مانند دعاوی املاک و دعاوی مربوط به تعهدات، بررسی مدارک و مستندات بسیار ضروری بوده و لذا نمی‌توان به صرف مشاوره حقوقی تلفنی اکتفا نمود. در صورتی که امکان مراجعه حضوری به دفتر مشاور برای متقاضی امکان پذیر نباشد مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند راهکار خوبی محسوب شود.

اهمیت مشاوره با وکیل دادگستری

وکیل دادگستری مهارت‌های ارتباط شفاهی و نوشتاری استثنایی را نشان می‌دهند و به آنها امکان می‌دهد استدلال‌های خود را به طور قانع‌کننده در مقابل دادگاه ارائه کنند، به طور مؤثر مذاکره کنند و اسناد قانونی واضح و مختصر را تهیه کنند.

آن‌ها با اخلاق صادقانه و حرفه‌ای، تضمین می‌کنند که در حین دفاع از موکلین خود به استانداردهای قانونی و اخلاقی پایبند هستند. علاوه بر این، بهترین وکیل پایه یک دادگاه، کوشا، سازماندهی شده، و جزئیات گرا است که به آنها امکان رسیدگی به پرونده‌های پیچیده، انجام تحقیقات کامل و مدیریت کارآمد حجم کاری سنگین را می‌دهد.

لزوم حضور وکیل پایه یک دادگستری در امر دادرسی

به طور کلی، لزوم حضور وکیل پایه یک دادگستری در امر دادرسی، بدلیل تخصص حقوقی، مهارت‌های وکالت قوی و رفتار حرفه‌ای برای ارائه نمایندگی قانونی استثنایی در سیستم قضایی الزامی است.

ارتباط با وکیل آنلاین

شما می توانید از طریق اپلیکیشن های آنلاین معتبر یا وب‌سایت‌های حقوقی، اطلاعات تماس یا ایمیل، شماره تلفن یا فرم تماس را جستجو کنید. سپس با وکیل تماس بگیرید و به طور مختصر درباره موضوع یا درخواست حقوقی خود از او درخواست مشاوره یا کمک کنید.

ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری آنلاین

آیا وکیل آنلاین می تواند مشکل ما را حل کند؟

بله، ارتباطات آنلاین امکان تعامل کارآمد و راحت بین وکلا و مشتریان را فراهم می‌کند و آنها میتوانند به مسائل مختلف حقوقی رسیدگی کنندو راهکار ها را ارائه دهند

نکته: اطمینان حاصل کنید که وکیل آنلاین واجد شرایط، دارای مجوز در حوزه قضایی و قانون مربوط به مشکل خاص شما است.

مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری

مشاوره با وکیل یکی از خدماتی است که بیشتر افراد جامعه به آن نیاز دارندو هدف از آن به شرح ذیل می باشد:

  1. برخی از افراد پرونده حقوقی در دادگستری دارند اما توانایی مالی برای گرفتن وکیل ندارند این افراد ترجیح می دهند تا با مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری، از نکات حقوقی مربوط به پرونده خود مطلع شده و شانس پیروزی خود را در دعوای حقوقی خود افزایش دهند.
  2. برخی از افراد،به  قصد انتخاب وکیل اقدام به مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری می نمایند. این افراد از طریق مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری، از کلیات روند حقوقی پرونده خود مطلع میشوند و در صورت توافق با وکیل مورد نظر، در نهایت اقدام به انعقاد قرارداد وکالت با آن وکیل نموده و پیگیری پرونده حقوقی خود را به او  بسپارند.
  3. بعضی افراد نیز وجود دارند که دارای پرونده حقوقی در دادگستری نیستندو صرفا در جهت دریافت اطلاعات تخصصی در رابطه با مورد حقوقی خود و جلوگیری از دعاوی و مشکلات حوقی خود در آینده به مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری می پردازند. به عنوان مثال، شرکتی که قصد انعقاد یک قرارداد حقوقی مهم را دارد، از فرصت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری استفاده نموده تا قرارداد را به نحو صحیحی منعقد نموده و از مشکلات آینده جلوگیری نماید.

نویسنده متن: دکتر عباس پهلوان زاده

5/5 - (4 امتیاز)

همین حالا تماس بگیرید

سخن آرا با بهترین وکلای متخصص در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب حقوقی

سلام چطور میتونم کمکتون کنم ؟