بنیاد حقوقی سخن آرا

دفتر مرکزی: تهران، شهرک غرب

شعبه کرج: فلکه اول گوهردشت

مواردی که در این مطلب می‌خوانید

آثار قانونی مترتب بر ارسال لیست حق بیمه کارکنان

ارتباط مستقیم با مشاور و وکیل متخصص

نگران نباشید، موسسه حقوقی سخن آرا در کنار شماست
آثار قانونی مترتب بر ارسال لیست حق بیمه کارکنان

با وجود اینکه ارسال لیست و پرداخت حق بیمه تکلیف کارفرما و حق بیمه شده است، اما در مواردی مشاهده
می گردد که بین اطلاعات درج شده در لیست های ارسالی با واقعیت موجود مطابقت و همخوانی وجود ندارد. به این شرح که در بسیاری موارد کافرمایان تنها با ارسال لیست و پرداخت حق بیمه در صدد رفع تکلیف خود هستند و در این بین ممکن است اطلاعات درج شده در لیست از نظروجود تعداد بیمه شدگان، میزان دستمزد پرداختی به ایشان و …. دارای مغایرت باشد لذا مقنن با در نظر گرفتن این احتمال، در ماده 47 باب جدید و متفاوتی را گشوده تا از این حیث کمیت و کیفیت اطلاعات اعلام شده به تأمین اجتماعی مورد صحت سنجی و راستی آزمایی قرار گیرد.

روشهای راستی آزمایی

  • طبق ماده 47 قانون تامین اجتماعی، بازرسین سازمان مجازند کارگاه های تحت شمول خود (با رعایت شرایط) را مورد بازرسی قرار دهند. چنانچه طی بازرسی (های) صورت گرفته مشخص گردد تعداد بیمه شدگان شاغل در کارگاه بیشتر از اسامی افرادی است که لیست ایشان ارسال شده است، تعداد بیمه شدگان به شعبه اعلام می گردد و نسبت به ایشان حق بیمه محاسبه و مطالبه می گردد.
  • چنانچه مشخص گردد تعداد بیمه شدگان شاغل و واقعی کمتر از تعداد بیمه شدگان به شرح لیست ارسالی است، موضوع به شعبه اجرایی سازمان اعلام می گردد و شعبه از طریق مجوزهای لازم از جمله (کمیته 42) نسبت به حذف سابقه بیمه شدگان غیر واقعی اتخاذ تصمیم می نماید. در این زمینه فارغ از مباحث بیمه و حذف سابقه (حسب مورد و بسته به شرایط قانونی) از طریق اعمال ماده 97 قانون تأمین اجتماعی و مقررات قانونی قانون مجازات اسلامی نسبت به طرح شکایت کیفری جهت اعمال مجازات و نیز الزام به پرداخت خسارت به سازمان تأمین اجتماعی اقدام خواهد شد.
  • در صورت مغایرت بین میزان دستمزد پرداختی به بیمه شده با میزان درج شده در لیست ارسالی، چنانچه میزان بیمه پرداخت شده کمتر باشد با سبب استفاده از مجوزهای قانونی (از جمله بازرسی از دفاتر قانونی) ما به التفاوت بیمه واقعی و پرداخت شده محاسبه می گردد و کارفرما موظف به پرداخت آن است و در صورت پرداخت نشدن از طریق اعمال ماده 50 قانون تأمین اجتماعی و آیین نامه اجرایی آن اقدام خواهد شد.

لازم به ذکر است در صورت پرداخت بیش از حد، مادام که سقف دستمزد رعایت شده باشد، شعبه اقدامی در آن زمینه صورت نخواهد داد و مازاد بر سقف نیز قابل پرداخت نیست.

امتیاز post

همین حالا تماس بگیرید

سخن آرا با بهترین وکلای متخصص در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب حقوقی

سلام چطور میتونم کمکتون کنم ؟